5 reacties

  1. ad
    ·

    Sjalom Kees,

    Mooi verwoord op één ding na Ras.
    Bij dieren heb je rassen, de mensheid heeft geen ras, dat zijn volkeren.
    Die uit één mens is voortgekomen, laten we die propaganda uit de tweede wereldoorlog eens achter ons laten.
    Trouwens God verkies zeker, alleen wij maken er iets raars van.
    Mozes werd verkozen om het volk uit te lijden. Farao om zich te verharden. Judas om te verraden. Pauls om naar de volkeren te gaan. zo verkies God elke mens of schepsel of ding voor zijn doel.

    Sabbat Sjalom

    Beantwoorden
    1. Kees Bloed
      ·

      De mensheid kent geen rassen maar volkeren, helemaal mee eens!
      Verkiezing is inderdaad door ons christenen nogal naar eigen hand uitgelegd. Ik denk niet dat God mensen verkiest zoals je nu schetst. Want God heeft respect voor de wil van de mens. Ik zou dus zeggen: Mozes werd geroepen om het volk uit te leiden. Farao wilde niet anders dan zijn hart verharden, God wist dat en liet Mozes évengoed provoceren. Zo werd farao’s hart steeds meer verhard, maar het bleef farao zelf die dat deed. Dat er staat ‘En God verhardde zijn hart’ betekent volgens mij dat God er bewust voor koos om de zaak NIET te laten rusten, hoewel Hij wist dat dit de farao verder zou verharden.
      Judas koos er zelf voor om te verraden, en Jesjoea voorzag het. Paulus werd geroepen…
      Verkiezing is iets, daar zou ik me nog eens goed over willen buigen

      Beantwoorden
      1. ad
        ·

        Ik heb ook respect voor de wil van mijn kinderen, maar dat zet ik soms toch opzij.
        Soms niet, om ze wat te leren, dan hoop ik dat ze daar ontvankelijk voor zijn, vaak heb ik daar zelf ervaring in.
        Mozes liet zijn hart gesteldheid zien, in Egypte, bij de waterput, enz. God wilde dat gebruiken, Mozes zag het niet zitten, maar God zegt, dat hij het is die de mond heeft gemaakt.
        Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere.

        Ook God heeft een wil, als hij zijn schepping of schepsel zo wil gebruiken, wie zijn wij dan?
        Dus ja Mozes werd geroepen, net als wij. Mozes heeft bedenkingen en onvolkomenheden net als wij
        Wij zijn vaak zo als Farao, je kreeg of krijg een plaag (kan van alles zijn, bv zware storm, onweer, ziekte, hagel, gevaar, ongeluk noem maar op) je knieën knikken, je hart is week, je wilt alles wel beloven, het stop de plaag.
        En naar een tijdje, ben je het weer vergeten, het hart wordt weer sterker, harder. Die plagen volgde niet te snel op elkaar, daar door gaf / geef God gelegenheid om het hardt weer sterk te maken, de trillende knietjes te laten ophouden van Farao of ons. En ja dat is de keus van sommige mensen, om door te gaan op de oude weg, God ken die keus al van voor de grondlegging. Als hij daar bij wijzen op in speel.
        In woord verkiezing zit het woord kiezen, dus wat kies hij en wat kies jij.

        Beantwoorden
        1. Kees Bloed
          ·

          Mooi gezegd! Wat kiest Hij en wat kies jij… Het eten van de verboden vrucht, was dat ook iets dat door God was ‘verkozen’ voor Adam en Eva? In elk geval gebeurde het, en God gebruikte het…

          Beantwoorden
  2. ad
    ·

    Ik zie in iedere geval dat God het mogelijk voor de mens maakte om te kiezen. Dat is Gods keus (Gelukkige maar anders waren we dieren of robots of engelen) die weg koos God voor ons, ja hij koos er voor dat Adam zou eten. Gelukkig wel.
    Die mogelijkheid moest hij wel maken, als hij en zijn tegenover wil hebben een mens naar zijn beeld naar zijn gelijkenis.
    Want waar scheiding komt, komt tweeheid, daar is het geen eenheid meer.
    Daar zit een kiem in van licht en / of donker. Hemel en aarde. In elke goeds zit ook de andere kant. Wat hier vaak niet te onderscheiden is. De dood is wat het voor ons nu betreft in deze situatie dus al genade.
    Genade om niet voor eeuwig in deze huidige toestand en wereld te hoeven blijven, dank God dat de eerste mens daar van at, zodat we door die éne andere mens gered kunnen worden. Die God verkozen heeft. Wij zijn erfgenamen van de eerste mens, (de dood) wij kunnen mede-erfgenamen worden van die andere mens christus. (het Leven)
    Voor engelen is er geen middelaar of schuldoffer of verzoening of vergeving, als een engel één keer zondig is er geen redding voor hem mogelijk. Dank God dat hij ons niet in die situatie heeft gebracht.
    Maar zijn woord, (wat wij dus doden met het eten van de vrucht) zelf in het vlees bracht.
    En zijn woord bleek betrouwbaar, heeft overwonnen die dood. Zodat wij door de gehoorzaamheid van die éne alle persoonlijk kunnen kiezen en leve lang voor het leven of de dood. En dat is je eigen keus.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *