De leider van Israël is verborgen

Leesthema: De leider van Israël is verborgen voor Gods volk dat diep in ballingschap is, een patroon dat telkens weer te zien is

verdrukking

Mozes, de leider van Israël (Hebreeuws sar, wat ook prins betekent) wordt door zijn moeder verborgen. Hij blijft voorlopig uit het zicht van het volk zelf. De seder heet daarom Watietsp’nehoe, ‘En zij verborg hem’. De verborgen leider van Israël is één van de uitgangspunten van Exodus.

Een ander uitgangspunt is het gevolg van slavernij. In slavernij zie je dat het karakter en de identiteit van een volk wordt aangetast. Dat is duidelijk te zien deze week. Mozes vindt daardoor geen aansluiting bij zijn broeders. Israël is verbitterd en ziet alleen maar complotten tégen zichzelf. Ze is verblind en verminkt door de slavernij. Zelfs onderlinge liefde is er niet meer. Het volk is onthecht, net als veel volken in onze westerse samenleving die vervreemd zijn van zichzelf. Waar is de leider die de volken daaruit leiden kan, de Messias? Ook nu is hij verborgen.

We lezen volgens de Driejarige Tora Cyclus:

• Mozes: Exodus 2
• Psalm: 43
• Koning: Richteren 10
• Profeet: Ezechiël 34:1-19
• Evangelie: Markus 10:1-16
• Apostel: 1 Thessalonicenzen 3:11-4:12

Wie maakt jou tot leider van Israël?

De vraag of Mozes de leider van Israël is, staat in het middelpunt van de seder (door een chiasme). Laten we de tekst er eens bij nemen (Exodus 2:11-14a):

Op een dag, als Mozes volwassen geworden is, komt hij naar de plaats waar zijn broeders moeten werken. Daar kijkt hij om zich heen, en ziet de zware werklasten die aan hen worden opgelegd. Dan ziet hij een Egyptenaar die een Hebreeuwse man slaat, een man uit het volk van zijn broeders. Hij kijkt naar links en naar rechts om te zien of er getuigen zijn, maar er is niemand die het gezien heeft, behalve hij. Dan bedenkt hij zich niet en slaat de Egyptenaar zo hard dat hij sterft. Snel graaft hij een gat en verbergt het lijk daarin.

De volgende dag is hij weer op de bouw te vinden waar zijn broeders werken. Dan ziet hij twee Hebreeuwse mannen die met elkaar vechten. Hij grijpt in door de ruziemaker aan te spreken: ‘Waarom sla jij je broer?’ De man antwoordt: ‘Wie denk je wel dat je bent? Wie heeft jou tot onze rechter en leider van Israël gemaakt?’

Deze vraag blijft galmen in de rest van de Tora. Het leiderschap van Mozes in Israël komt hem niet zomaar aanwaaien. Wat maakt hem tot de profeet en leider die hij geworden is? Wat zien we daar nog meer van in de seder?

2 reacties


  1. ·

    Heel mooie verbindingen Kees.
    De Leider verdeeld en brengt samen.
    En opnieuw met vermenigvuldiging op het oog.
    De profeet in de ceder is als de aanwezigheid van melki tzedek.
    Zonder oorsprong zoals ook Job..
    Jobs aanwezigheid in de ceder als rechtvaardige,hij is het die een offer brengt,elke keer als een van zijn zeven zonen een feest gaf,besloot Job met Gods achtste..
    Hiermee is de geschiedenis van de twee huizen volop aanwezig in de ceder.
    Het leiderschap van Yeshua als Losser in Jobs bestaan is Koninklijk.
    Job einde is meerder dan in het begin.
    Zoals alleen aan Israël is beloofd.
    zonder two sticks geen ceder.

    Beantwoorden
    1. Kees Bloed
      ·

      Dankje Henk, hoe zie je Job in de seder (het gedeelte uit de Tora) terug?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *