Het Huis van God bouwen is een opdracht

Wie bouwt er mee aan het Huis van God? Daarvoor mogen we de creatieveling in ons aanspreken. Laten we ons verenigen hierin. Of is de hemel niet onze droom? Loopt ons hart daar niet van over?

Huis van God
Verzamel schatten in de hemel zegt Jezus. Die schatten gaan niet over ‘eeuwig leven’ op zich. Het gaat over de plek wáár we eeuwig zullen leven, het Huis van God. Het Koninkrijk dat overloopt van rijkdommen (Matt. 6:20, 33). Van die hemelse schatten heeft Mozes een afbeelding gemaakt, bedekt met dierenhuiden. Ook wij mogen die schatten afbeelden!

We lezen volgens de Driejarige Tora Cyclus:

• Tora: Exodus 26:1-30
• Psalm: 62
• Koning: 1 Koningen 5
• Profeet: Jesaja 66:1-11
• Evangelie: Mattheüs 6:19-34
• Apostel: Hebreeën 7:11-28

Huis van God bouwen in onze tijd

Protestanten hebben er niet zoveel mee. Het maken van schatten is veel te Rooms Katholiek. Protestantse kerken zijn dan ook saai en dienen alleen voor ordelijke samenkomsten. De protestantse hemel is al net zo saai, men heeft er gewoon geen idee van. Toch staat de Bijbel vol met voorschriften om de hemelse schatten af te beelden. Waarom gebeurt daar niks mee?

We kunnen niet zomaar een Tempel bouwen. God heeft eenmaal een plaats gekozen voor Zijn Tempel, dat Huis van God is in Jeruzalem. Maar we kunnen wel de schatten van de hemel uitbeelden om te laten zien wat ons te wachten staat als we straks Jezus ontmoeten. Waarom niet?

Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn (Matt. 6:21). Met andere woorden: als het goed is, loopt ons hart over van de schitterende rijkdommen die God voor ons in petto heeft. Maar daar is dus niks van te zien in ons land, want protestanten doen daar nauwelijks iets aan. Zullen we dat veranderen?

Kunst en creativiteit

Het Tempelinstituut is een inspirerend initiatief dat ons helpen kan bij het uitbeelden van de schatten uit het Huis van God. Het laat zien hoe het begint, met kunst en creativiteit. Schilders, zilver- en goudsmeden en ontwerpers die er hun werk van maken om letterlijk een museum van de hemel te bouwen. Heb jij ook creatieve gaven gekregen van God? Zullen we die dan gaan inzetten?

Natuurlijk zijn er dingen waarvoor we moeten waken. God komt bijvoorbeeld niet in ons museum wonen. Een kerk of synagoge kan nooit de Tempel vervangen. Ook hebben de kunstwerken die we maken, geen andere soorten kracht.  Maar dat lijkt me op zich helder voor iedereen.

Positieve idealisten

Als we het goed doen, dan zullen we door dit soort acties veranderen. We worden blij met wat we afbeelden uit de hemel. Het geeft voldoening om dit in je leven te doen, hoe kan het anders? Dat bestrijd het doemdenken en negatief kwalificeren waar we als protestanten zo goed in zijn. Laten we weer positieve idealisten worden door de Hemel uit te beelden. Wie weet zal ons leven dan ook veranderen in een hemel voor onszelf en voor anderen! Want genieten van afbeeldingen van hemelse schatten, kan niet samengaan met onrecht (Jes. 66:3-4).

Uiteindelijk is het Gods grootste droom om van deze wereld een hemel te maken. Delen wij die droom? Wat doe jij om het Huis van God af te beelden?

Facebook
Facebook
LinkedIn
Google+
http://www.keesbloed.nl/exodus/huis-van-god-bouwen-opdracht/
Alle updates in je mailbox?

1 reactie

  1. Chris B.
    ·

    Kees,
    Helemaal aan het eind vraag wat ik doe om de hemel zichtbaar te maken. Ik blijf denken dat een karakter dat de liefde van Vader weerspiegelt misschien wel het allerbelangrijkste is. Dat is toch ook wat we zagen bij Yeshua aan het kruis. 1 Cor 13 komt neer op vanalles doen, zelfs sommige ontzettend nobele dingen, maar als je de liefde niet hebt…..
    Ik geniet van je onderwijs. Ik wil dat zeker NIET afbreken!! Ik zie al uit naar wat ik volgende keer kan lezen. Jammer dat ik zo ver woon. Zegen Kees! & groetjes aan de familie.
    Chris

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *