Instituut door God veroordeeld

Voor 9 juli lezen we S’domah, ‘Bij het instituut’ (dat is parasja nr. 18 van ons bijbelleesrooster). We lezen over het oordeel over de stad Sodom. Meestal wordt de naam van deze stad vertaald als ‘brandend’ of zoiets, hoewel de oorsprong van dit leenwoord niet is vast te stellen. Maar alle leenwoorden krijgen ook een Hebreeuwse ‘etymologie’. De Hebreeuwse herkomst van het woord Sodom gaat terug op יָסַד (strongs 3245). Dit woord betekent vestigen, fixeren of funderen. Precies dus het doel van een instituut.

De verhalen gaan deze week allemaal over het oordeel over een dergelijk instituut. Deze naam is dus wel heel toepasselijk! ‘Bij het instituut’ is God blijkbaar niet aanwezig.

instituut
Symbool voor institutioneel denken

We lezen:

• Mozes: Genesis 19
• Psalm: Psalm 15
• Koning: 2 Koningen 25
• Profeet: Ezechiël 10
• Evangelie: Markus 5:9-20
• Apostel: Judas

 

Het verbindende thema is: God laat Zich niet vangen in een instituut, want het geloof zoals Hij het bedoelt, laat zich niet dicteren of in een systeem vangen.

 

Het instituut Gadara

In Markus lezen we over een man uit Gadara die bezeten is door een legioen demonen. Wat veel mensen niet weten, is dat Gadara het bestuurlijke centrum was van een Dekapolis (tienstedenregio), zoals Sodom het centrum was van een pentapolis (vijfstedenregio). Gadara was een Romeinse vestingstad, die was gebouwd op de ruïnes van een Griekse grensstad van de Ptolemeën (het Noordelijke rijk uit Daniël 11). De stad werd na de val van Jeruzalem in het jaar 70 een filosofisch centrum waar beroemde filosofische systemen werden bedacht. De ruïnes van Gadara die we nog steeds kunnen bezoeken, laten dat al zien:Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.30.19

 

 

Deze context stelt het verhaal dat we lezen in Markus wel in een heel ander daglicht dan we gewend waren! Het gaat blijkbaar niet alléén om het feit dat Jezus een wonder deed. Net als alle andere wonderen in Markus, heeft ook dit wonder een bijzondere betekenis. Jezus geneest iemand uit het Sodom van Zijn tijd. En net zoals Lot was teruggegaan naar het instituut toen hij door Abram gered was in Genesis 14, stuurde Jezus de genezen man terug naar Gadara. En zoals de engelen in Sodom niet welkom waren, werd Jezus en dus ook God, de deur gewezen in Gadara.

Waarom al deze overeenkomsten tussen de bezetene en Lot? En waar staan al die demonen voor? Heeft dat ook een betekenis?
Waarom mocht de man niet met Jezus meekomen?

 

Facebook
Facebook
LinkedIn
Google+
http://www.keesbloed.nl/genesis/instituut-door-god-veroordeeld/
Alle updates in je mailbox?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *