Vrouwen zijn nodig om mannen in het spoor te houden

Voor 27 augustus lezen we Enai, ‘Zijn ogen’. Dat is aflevering nr. 25 van ons driejarig bijbelleesrooster.
In Genesis lezen we over Rebekka die er in slaagt om Jakob te laten optreden als Ezau. Op die manier kan Jakob de zegen krijgen die zijn vader eigenlijk aan Ezau wilde geven. We zijn gewend om Rebekka in dit verhaal te veroordelen. In feite maken de mannen er allemaal een potje van en dat maakt het lastig om te beoordelen. Rebekka is volgens mij, als vertegenwoordiger van de vrouwen, degene die het juiste doet.

Abraham werd erom geëerd dat zijn kinderen na hem in Gods wegen zouden wandelen (Gen. 18:19)! Dan lijken de acties van de mannen deze week toch nergens op? Het is aan Rebekka te danken dat het goed komt.

vrouwen kijken anders
Rebekka’s ogen kunnen onderscheiden

We lezen:

• Mozes: Genesis 27:1-27
• Psalm: Psalm 22:1-22
• Koning: 1 Koningen 11:26-43
• Profeet: Maleachi 1:1-9
• Evangelie: Johannes 11:46-57
• Apostel: Romeinen 7:4-24

Het verbindende thema is: Blindheid maakt dat we God niet kunnen waarnemen. Dat is niet erg, als we ons daar maar niet bij neerleggen.

Vrouwen geven mannen de goede richting

Rebekka’s gebed bleek vorige week een intense zoektocht om te kunnen onderscheiden. Daar slaagde ze in, want na haar gebed leerde ze hoe het zat (25:22-23). Haar ogen zien helder, maar haar man, Izak, is blind.

Zou Rebekka nu ook zo blind zijn als Izak? Zou zij het verleerd hebben om te onderscheiden? Welnee, zij heeft als enige de ogen niet in de zak. Zij legt zich niet neer bij de situatie (van allemaal afwijkende mannen), en dat is nu juist zo bijzonder!

In feite is Rebekka in alle lezingen van deze week de enige die haar ogen gebruikt. Zelfs Paulus loopt helemaal vast in Romeinen 7!
“Ho, wacht” denkt u misschien, “Dat Salomo, Izak en Israël (in Maleachi) vastlopen; OK, dat zijn we gewend om te lezen, maar Paulus? Nee, dat kan toch niet! Lees vérder dan vers 24!”

Nou, dat doen we dus bewust even niet. Want Paulus loopt vast, hij ziet het echt niet meer in dit vers. De verzen daarna zijn ook veel logischer als je ze bij hoofdstuk 8 leest. En dat geeft ook helemaal niet. Lopen wij nooit vast? Zien wij het beter dan Paulus? Moeten we daarom zijn tekst maar anders redigeren ‘omdat hij niet vast mag lopen’ van ons?

Alle mannen zijn blind deze week. Ze zien er niets van, er zijn geen zonen van Abraham, wat een ontnuchtering! Maar er is wel een dochter, de moeder van Jakob. Speciaal uitgekozen als Izaks vrouw. Zij ziet dat het mis gaat en wéét welke richting het op moet. Omdat zij de richting ziet, handelt ze daarnaar, ondanks het stigma dat ze daarmee oploopt.

Door een vrouw is de situatie gered

Zo wordt de belofte uit Genesis 18 dat Abrahams kinderen na hem in Gods wegen zouden wandelen waarheid, door een vrouw! Dit gebeurt zo omdat alle zonen van Abraham afhaken. Ook Jakob eigenlijk, want hij pleegde bedrog, terwijl hij als man van de belofte op had moeten staan toen hij van zijn moeder hoorde hoe de vork in de steel stak. Maar als je er blind voor bent, weet je het niet en doe je maar wat zich aandient, zoals Jakob.

Het is wel een beetje herkenbaar, vind je niet? Veel vrouwen hebben in mijn leven het juiste gezien en gedaan op momenten dat ik vastliep en het even niet meer zag. Bij deze wil ik daarom alle vrouwen in mijn leven bedanken daarvoor! Want het is waar, als wij mannen vastlopen, leggen we ons er wel eens te makkelijk bij neer. Maar onze vrouwen weten dan soms zomaar ineens de weg.

Die weg is niet altijd netjes inderdaad, maar Rebekka doet ten minste wat! Mannelijke wegen zijn ook niet altijd netjes, en daarom is het een hele vooruitgang dat God de vrouw aan de mannelijke zijde heeft geplaatst. Niet boven hem of onder hem, maar ernaast. Zo kan zij ten minste optreden als het nodig is, vooral als de mannen het niet meer zien.

Zullen we deze week maar eens danken voor de vrouwen in ons leven? Spreuken 31 met extra bezieling aan haar opdragen?

 

2 reacties

  1. Gerrit Boer
    ·

    Komt bij mij feministisch over en dubbel daar Paulus in de Corr. brief zegt dat de vrouw onderdanig moet wezen aan de man laat me weten wat jullie daarover te zeggen hebben

    Beantwoorden
    1. Kees Bloed
      ·

      In Korinthe schrijft Paulus een brief aan een gemeente over een situatie waarin nodig enige richting voorgeschreven moet worden. Dat weten we zeker, want dat zeggen de brieven zelf. Ze laten nota bene toe dan een man met zijn schoonmoeder naar bed gaat. Paulus roept op om deze man keihard te oordelen, uit de gemeente ermee. Ook andere voorvallen moeten aangepakt worden, zo waren er schijnbaar vrouwen in Korinthe die de boel op z’n kop zetten tijdens de diensten, dat mocht niet gebeuren, en vandaar dat Paulus dat ook zegt (als die teksten inderdaad door hem zijn opgeschreven en niet later zijn toegevoegd om universele redenen).
      Paulus schrijft dus over een situatie, hij geeft geen universeel voorschrift! Dat doet hij nergens, hij schrijft al zijn brieven met aanmoedigingen en aanwijzingen voor de nieuwe gemeentes onder de heidenen. Veel interessanter is daarom om te onderzoeken wat de Tora zegt over de rol van de vrouw in de gemeenschap. Daar bouwde Paulus zijn raadgevingen immers ook op? De Tora zegt dat een vrouw als zij geen kinderen of man heeft, in bepaalde omstandigheden kan worden aanvaard in gemeenschap, gelijk aan de man. Haar woorden moeten in dat geval net zo zwaar gewogen worden als bij mannen (vandaar dat de dochters van Tselofchad ook in het gelijk gesteld worden). Heeft zij wel een man en kinderen dan heeft zij gewoon een andere taak en rol in de gemeenschap.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *