Vruchtbaarheid wordt zichtbaar bij je dood

Voor 13 augustus lezen we Wajoseef, ‘Dan vermeerdert hij’ (dat is parasja nr. 23 van ons bijbelleesrooster).
De dood van Abraham wordt heel anders beschreven dan de dood van Sarah. Het is een verschil van dag en nacht. Bij Sarah ging de Tora in de rouw, maar bij Abraham’s dood lijkt dit te zijn gepasseerd. Hij sterft in vrede en legt zich te rusten. En hoe! Al zijn verlangens zijn vervuld tijdens zijn leven, zoals de Psalm zegt (vs. 3-6). Hij was verzadigd en vruchtbaar.

vruchtbaar
Stralend licht bij het heengaan van de zon

We lezen:

• Mozes: Genesis 25:1-18
• Psalm: Psalm 20
• Koning: 1 Koningen 2:1-12
• Profeet: Jesaja 12:1-14:2
• Evangelie: Johannes 11:1-25
• Apostel: Romeinen 6:1-13

Het verbindende thema is: De grote zegen van vermeerdering breekt door als het oordeel plaatsvindt.

Vruchtbaar ben je niet zomaar

Hoe denk jij eigenlijk na over de dag van je dood? Ben je bang? Of verlang je om verlost te worden van dit leven? Dan zal er niet veel zijn om op terug te kijken als je sterft. Erg vruchtbaar ben je dan niet. In de parasja van deze week leren we hoe we ons beter voorbereiden op de dood.

De stervenden waarover we lezen deze week (Abraham, David en Lazarus) zijn allemaal vruchtbaar geweest. Hun leven had zin, en dat is te zien door de hoeveelheid aandacht die ze krijgen bij hun sterven. Er gebeurt van alles. Allerlei geliefden hebben een rol, ze willen de laatste eer bewijzen.

Stel nu eens dat het anders is. Stel dat je bijna niemand verwacht bij jouw graf. Misschien weet je je niet geliefd, niet vruchtbaar? Het komt zo vaak voor dat mensen zich onvruchtbaar voelen.
Wat is het geheim van Abraham en David? Hoe konden zij vruchtbaar worden en blijven in hun leven? Hoe is het mogelijk dat zij écht konden zeggen dat wat ze in hun leven wilden, ook gebeurd was (Ps. 21:3)?

In Jesaja vinden we hier ook meer over. Wat je even moet weten is dat Babel de machthebber is die Israël helemaal verbrijzeld heeft, kort voordat dit werd opgeschreven. En dat Israël dus in Jesaja blij is en troost vindt bij het sterven, op de dag dat ze door Babel verbrijzeld wordt.

Hoe is het mogelijk? Wat denken jullie dat het geheim is van een vredig heengaan? Hoe kun je veranderen van een onvruchtbaar leven naar een vruchtbaar bestaan?

 

3 reacties

  1. Dineke Caspar
    ·

    Zou het ook te maken hebben met liefde voor God in de eerste plaats en de medemens, dat je je dienstbaar weet op te stellen en niet zelf op de eerste plaats komt? Daarbij moeten we wel onze motivatie onder de loep nemen, met welke reden doen we dingen, het gaat zo snel wél om onszelf, om hoe andere mensen naar ons kijken, ndit ervaar ik toch steeds weer als een valkuil.

    Beantwoorden
  2. J. Hoogendoorn
    ·

    Kees,Shalom!
    Nadenken over sterven en dood plaats ik liever in een Bijbels / Profetische lijn. Joh. de Heer in zijn lied zei: “en met mijn dood wordt de oogst van zielen groot.” Ook de Apostel spreekt in 2 Kor. 3 en 4 over een dood en doding die tot verzoening leidt. In Kolossensen wordt dit lijden ‘overblijfselen’ van de verdrukking genoemd. Het kan niet zo zijn dat het lijden van Christus niet compleet zou zijn, maar blijkbaar moeten bepaalde rechtvaardigen de Wet of Thora vervullen voor hen die dat niet kunnen.

    Verder denk ik wat de toekomst des Heeren betreft niet zo erg over de dood, maar eer- der aan wat er staat in 1 Thess.1. Dit ontkomen – in andere plaatsen een ontvlieden genoemd – zie ik als een mitzva (gebod) en een fysiek gered worden van levensbelang.

    Beantwoorden
    1. Kees Bloed
      ·

      De lezingen die we hierboven lezen komen óók uit de Bijbel, en zijn dus ook Bijbels/profetisch!
      Het lijden en sterven dat tot verzoening lijdt, komt ook in de Bijbel voor, maar in deze lezingen staat het vruchtbare leven bij het sterven centraal.
      Als het allebei bijbels is, dan blijkt dus dat de Bijbel hetzelfde thema (sterven) gewoon van meerdere kanten invult. Niet één manier van lezen is juist,
      maar samen vormen ze het bijbelse onderwijs
      Sjalom!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *