Zware geloofstest is niet wat je denkt

Voor 23 juli lezen we Niesah, ‘Hij test’ (dat is parasja nr. 20 van ons bijbelleesrooster). We lezen over de opdracht die Abraham krijgt om Izak te offeren. Ná de ultieme zegen van Sjalom krijgt Abraham deze zware geloofstest. Maar het is een heel ander soort test dan de beproevingen die hij eerder meemaakte.

Abraham hád al zijn familie en zijn thuisland verloren bij beproevingen. Zou God hem dan opnieuw testen op zijn familie, zoals trouwens ook vorige week? Zo niet, waar wordt Abraham dan op getest?

zware geloofstestWe lezen:

• Mozes: Genesis 22
• Psalm: Psalm 17
• Koning: 2 Koningen 4:8-37
• Profeet: Jesaja 7
• Evangelie: Markus 6:1-13
• Apostel: Jakobus 1

 

Het verbindende thema is: Zelfs de ultiem gezegende mens zal worden beproefd, maar de ene beproeving is de andere niet.

Zware geloofstest, iets anders dan je denkt

Abraham neemt twee נְעָרָיו, ‘jongemannen’ met zich mee (vs. 3, vergelijk met Ex. 33:11). Géén ‘knechten’, zoals veel bijbelvertalingen menen! Het is niet zomaar dat dit genoemd wordt. Dat Abraham specifiek twee jongemannen met zich meeneemt, vertelt veel over de betekenis van het hele hoofdstuk.

Inclusief Izak heeft Abraham drie jongemannen bij zich als hij zijn zware geloofstest ondergaat. ‘Drie broeders’ heeft in het Hebreeuws een diepere betekenis. Bij het samenbrengen van drie broeders staat de eenheid op het spel, eenheid die alleen JHWH Zelf kan brengen. (Zie Gen. 4:20-22, 9:18-27, 11:26-31, 18:2.) Waarom zou Abraham dan nu op dit moment een dergelijk driemanschap vormen?

De reden is dat hij niet wordt getest op het verlies van Izak! Of hij Izak wel zou kunnen offeren is niet wat God weten wil. Wat Hij wil weten, is:
“Wat zal Abraham doen als hij het leven van Izak verliest?” Dát is Abrahams zware geloofstest: Zal hij het geloof laten zien, dat God dit in werkelijkheid helemaal niet van plan is? Of zal hij zich neerleggen bij dit gruwelijke heidense gebruik, alsof God dit écht van hem vroeg?
Dat Abraham daarop een driemanschap vormt, laat het antwoord zien.

Uitslag van de test

Door twee jongemannen aan het gezelschap toe te voegen, geeft hij God een antwoord: ‘Hier zijn drie jongemannen, zoals Noach drie zonen had en zoals mijn vader drie zonen had. Telkens werd het driemanschap verbroken, maar nu, nú zult U het niet verbreken!’

Het is onmogelijk voor God om de belofte die Hij vervulde in Abrahams leven, op te heffen. “Wat er ook gebeurt, wij zullen terugkeren” (vs. 5). Met drie jongemannen gaat hij op reis, met drie jongemannen zal hij terugkeren. Dat geloof blijkt tijdens deze test. God had hem in alles gezegend. Daar zál Hij geen berouw van krijgen. “Zal de Schepper van hemel en aarde soms onterecht zegenen? Gods zegen is sterker dan de dood!”

Daarom is Abraham bereid om zijn zoon in Gods hand te leggen. Want hij weet met grote zekerheid (geloof) dat God hem niet zonder zijn zoon verder zal laten gaan.

Wat heeft het offeren van een ram hiermee te maken?

 

 

3 reacties

  1. Wilma Groenevelt
    ·

    G.M.kees,
    Mijn vraag aan jou is waarom drie.
    Wat voor een betekenis heeft het getal drie.in het hebreeuws??
    Op de berg der verheerlijking nam Jeshua ook drie jongemannen mee.
    Heeft dat oook hier mee te maken.
    Ook in de hof van de olijfpers waren drie die met Hem gingen.
    Ben benieuwd of dat met elkaar te maken heeft.
    En was Sarah heen gegaan toen Abraham en zijn zoon terugkwamen.
    Kwam ook zo bij mij op.
    Hebben ze elkaar nog gezien.
    Fijn bedankt voor de overdenkingen.
    Zie uit naar jouw antwoord.
    Shalom.
    Wilma Groenevelt-Hansen

    Beantwoorden
  2. Kees Bloed
    ·

    Jesjoea ging op naar een hemelse plaats met drie jongemannen, en hij daalde af in de plaats van lijden en vervolging met drie jongemannen. Wow, mooi gevonden!

    Iets over het woord na’ariem. Dit woord voor jongemannen heeft vooral de betekenis van de puurheid van een jongeman. Het hoeft dus niet per se met leeftijd samen te hangen. Maar de pure oprechtheid en het verlangen om met een groter doel te leven bij God, dat verbind alle na’ariem in de Bijbel. David was ook een na’ar toen hij Goliath versloeg!

    Wat drie betekent? Goede vraag. Een tekst in Gen. 22 helpt mij wel: Op de derde dag sloeg Abraham zijn ogen op, en keek in de verte, daar zag hij de plaats! (vers 4)

    Waarom op de derde dag? Welke plaats? Hoe wist hij dat het dé plaats was?

    Beantwoorden
    1. Egbert Bos
      ·

      Zeer interessant allemaal. Ik ben altijd zeer bezig met de Profetieën van de Bijbel en zeker met Daniël en openbaringen. Als ex militair en medewerker van MINDEF ben ik sinds 1976 daar mee bezig! Omdat ik een bepaalde houding zag van MINDEF tegenover, in het bijzonder de USA en haar militaire aspecten, begon mij een lichtje te branden. Omdat mijn vader sinds zijn aller vroegste jeugd in Duitsland komt en leraar Duits was en ik daardoor ook bepaalde verschillende inzichten kreeg in het Grote Roomse Rijk en een studie begon over Die Kleine Deutsche Geschichte werd mijn belangstelling voor Bijbelse onderwerpen, die tot onze tijd behoren, opgewekt. In 1982 ben ik gedoopt bij de ZDA in Hilversum. Nu, als we spreken over het getal “drie” dan doet zich heden een bijzondere situatie voor, politiek- en van wereld belang. U moet zelf maar eens oordelen over deze presentatie die Prof. Dr Walter Veith afgelopen weken heeft gepubliceerd. Hij zéér actueel en moet ons allemaal op de een of andere manier aanspreken.https://www.youtube.com/watch?v=9pjIaNvu3XY Ben benieuwd wat het ons allemaal zal zegene n vooral wat het ons nog meer zal verbinden in de Messias daar de tijd zeer nabij is!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *