Bijbellezen met Jezus en de apostelen

bijbellezenDe mooie momenten in de avondzon, of aan het strand bij ‘Het Zand’ zijn niet snel vergeten! Bij deze nogmaals bedankt aan de eigenaars van het huisje dat we als werkers voor Gods Koninkrijk gratis mochten gebruiken. Na een heerlijke vakantie in Chaam zijn we weer volop aan het werk gegaan. In ons kwartaalnieuws deze keer: het laatste nieuws over ons Bijbelleesrooster.

Leest u de Bijbel ook al op dezelfde manier als Jezus en de apostelen (volgens de Driejarige Tora Cyclus)? Het mooie is dat we telkens verbazingwekkende ontdekkingen doen. Zo ontdekten we afgelopen maanden dat de Priesterzegen van Numeri 6:24-26 verborgen is in Genesis! De zes Hebreeuwse woorden van deze zegen waren op volgorde telkens het thema van de zes lezingen over Abraham, nadat hij gezegend werd door Melchizedek in Genesis 14!

Het is eigenlijk bijzonder jammer dat we dit driejaarlijkse ritme van thematisch Bijbellezen in het Westen zijn kwijtgeraakt, ergens in de vierde eeuw. Hoe denken we Jezus eigenlijk te kennen, terwijl we de Bijbel heel anders zijn gaan lezen en gebruiken dan Hij?
Hoog tijd om te herstellen wat er te herstellen is aan het Bijbellezen op het ritme van de bijbelse feesten die ook Jezus en de apostelen hebben gevierd.

Op onze nieuwe website is alles te vinden over dit project. Nieuwe onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  1. Een blog met wekelijkse inleidingen
  2. Een uitgebreide uitleg bij het project
  3. Kwartaalroosters voor de meelezers
Inleidingen voor het bijbellezen

De korte inleidingen worden op zaterdagavond op de blog gepost. Daarin wordt het thema van de lezingen uitgelegd.  De inleidingen kun je ook in je email ontvangen, op de website kun je je hiervoor inschrijven. Dagelijks kunt u dan een Bijbelgedeelte van het rooster meelezen.

Uitgebreide uitleg
Aan het eind van de week krijgt u de uitgebreide uitleg via de parasja maillijst van de Immanuël-gemeente. Die lijst bestaat al vanaf 2011 en blijft groeien. In deze parasja vind je een vertaling en een uitleg bij de Hebreeuwse achtergrond van het bijbelgedeelte uit de Tora, en vragen voor uw gesprekskring.

Er was eigenlijk nog niet een goede uitleg bij het bijbelleesrooster, dat is er nu wel. Daarin staat onder andere hoe de cyclus van deze lezingen is ontstaan en hoe wij daarop ons bijbelleesrooster baseren. We lezen de Bijbel op dezelfde manier als de vroegste volgelingen van Jezus in en om Israël! Dat weten we uit de Apostolische Constituties die in de vierde eeuw werden opgesteld. (In het eerste boek daarvan lezen we over de manier waarop zij de  Bijbel lazen in hoofdstuk 5 en 6.)

Kwartaalrooster
Om het dagelijkse lezen makkelijker te maken hebben we deze maand voor het eerst een kwartaalrooster uitgegeven. Deze is beschikbaar voor iedereen die op de maillijst staat om mee te lezen. Heb je hem nog niet? En sta je wel op de maillijst? Laat het even weten, dan zorgen we dat je het kwartaalrooster alsnog in je mailbox krijgt. Als je het rooster uitprint, kun je deze makkelijk in je Bijbel opbergen en er staat ook een toelichting bij.

Steun ons project

Door het bijbellezen volgens de Driejarige Tora Cyclus ben ik met andere ogen gaan zien wie Jezus is. Hij was een Joodse rabbi, die mij veel méér te leren heeft dan ik ooit dacht. Dat gun je een ander toch ook?
Iedereen kan meelezen en genieten van de mooie ontdekkingen die we doen. Zou jij dit dit goede nieuws over Jezus ook willen verspreiden? Dat kan door deze nieuwsbrief door te sturen, of op facebook te posten. Je kunt ook de berichten op onze facebookpagina met je vrienden delen. Doe mee, en laat iedereen weten dat Jezus de Joodse Koning is, die Israël en heel de aarde volledig zal herstellen!

Ook uw financiële steun is welkom. Wij werken uit principe aan dit project zonder er geld voor te vragen. Maar dat kan niet zonder partners die het mogelijk maken dat Kees zich hiervoor enkele dagen per week kan inzetten. Wordt u ook een partner van dit bijzondere project?

U kunt uw (maandelijkse) investering overmaken op het rekeningnummer van Sjemajah. Het nummer is IBAN: NL76 INGB 00072 31 360 (BIC: INGBNL2A) t.n.v. Sjemajah, onder vermelding van ‘parasja’.

Als u belastingvrij wilt geven, kan dat via het rekeningnummer NL48 INGB 00094 37 838 (BIC: INGBNL2A) t.n.v. de Immanuël Gemeente. Deze gemeente heeft de ANBI status. Belangrijk: stort je gift onder vermelding van ‘Kees en Anneke Bloed, parasja’.
Met een hartelijke groet,
Kees en Anneke Bloed

2 reacties

  1. JWRebel
    ·

    Off topic: Ik las onlangs een artikel van jou over Dt 25:11 waarin jij stelde dat het gevecht niet om een handgemeen ging maar een soort godsgericht “Om dergelijke twisten te begrenzen komt er een regeling waarbij broeders elkaar kunnen uitdagen, en met elkaar strijden tot de dood erop volgt. Iets wat wij niet meer kennen, maar een praktijk … mits de mannen beseffen dat ze op heilige grond zijn.”

    Deze invalshoek kom ik nergens anders tegen, van daar mijn vraag hoe u hier op komt. Ik vraag het niet om dat ik er aan twijfel, maar juist omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht, maar verder niets over deze gedachte kan vinden.

    Beantwoorden
  2. Kees Bloed
    ·

    Een dergelijk duel wordt heel spannend verteld door Ellis Peters in de ontknoping van het broeder Cadfael mysterie Het laatste lijk (Ned. vert. 1988, pag. 198vv).
    Ik zou zeggen lees dat boek eens, echt de moeite waard!

    Hier staat het te koop voor 1,50 euro: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/101876358/Broeder_Cadfael_Het_laatste_Lijk/

    Het is een gedachte die voor mij ook nieuw was, maar toen ik dit boek had gelezen, vielen ineens de puzzelstukjes op hun plaats. Veel vinden we er niet over in de Bijbel, maar als je dit in gedachten houd, dan lees je de verhalen over broedertwist die er wél staan ineens heel anders.

    Deze passages noemde ik erbij in het artikel hierover:
    Het komt voor in de Bijbel dat broeders elkaar naar het leven staan. In principe is dit in de Hebreeuwse tekst zelfs dé zondeval. Want in Genesis 4 (de eerste broederstrijd) worden de woorden ‘zonde’ (vs. 7) en ‘val’ (vs. 5-6) in de tekst geïntroduceerd, niet bij het eten van de verboden vrucht in Genesis 3! Broedertwist is daarmee een hoofdzonde, waar Israël zich niet mee in zou moeten laten (Gen. 31-33). In Egypte werd dit echter vergeten, vandaar dat Mozes ingrijpt als hij broeders ziet vechten in Exodus 2.

    zie http://messianieuws.nl/god-gaf-israel-geen-bloeddorstig-boek/
    En http://www.karlbarth.nl/is-god-uit-op-bloed-en-geweld/
    En http://www.karlbarth.nl/brandstapels-in-de-bijbel/

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *